‘OM ALS BEDRIJF GROTE INNOVATIEVE STAPPEN TE ZETTEN, MOET JE DENKEN IN
SCENARIO’S’
Backcasting als toverwoord
Wil je als bedrijf succesvol blijven, dan moet je van tijd tot tijd het lef
hebben je onderneming onder de loep te nemen om radicaal veranderingen en
innovaties door te voeren. De Kamer van Koophandel (KvK) volgt de veranderingen
op de voet, innoveert zelf en helpt ondernemers met innoveren. ‘Backcasting’ is
daarbij het toverwoord: het dwingt je te denken in scenario’s.
Soms is het toeval dat leidt tot baanbrekende innovaties. Soms zijn het
nieuwe businessmodellen die slim aansluiten op actuele trends. Veel bedrijven
doen aan ‘forecasting’, door zich af te vragen: Waar staan we nu? Wat willen we
komend jaar bereiken? Wat moeten we doen om dat te realiseren? Innovatie gaat
dan vaak in kleine stapjes. Niet verkeerd, maar als je echt stappen wilt zetten
als bedrijf, is ‘backcasting’ een slimmer alternatief. Scenario’s “Backcasting
is denken in scenario’s,” zegt Harald Feijth, bedrijfsadviseur en
productmanager bij de KvK. “Je stelt vragen als: Wat als we radicaal stoppen
met…? Welke scenario’s kunnen we bedenken om in business te blijven en te
groeien? Welke ontwikkelingen en trends signaleren we die bij die scenario’s
passen? Hoe zouden klanten daarmee omgaan? En, welke kennis hebben we nodig om
naar die nieuwe stip op de horizon te groeien?” De fusie tot één KvK in 2014
heeft ervoor gezorgd het bedrijf zijn dienstverlening onder de loep nam.
Feijth: “We hebben gebroken met enkele ‘oude’ diensten en zijn het digitale pad
op gegaan. Iedere ondernemer kent ons als beheerder van het handelsregister.
Dat beheer moet meebewegen met nieuwe maatschappelijke eisen en inspelen op
nieuwe mogelijkheden. Privacy, cybercriminaliteit, open data en veranderende
wetgeving spelen daarbij een belangrijke rol. Welke technieken zijn beschikbaar
om het beheer anders in te vullen? Kan blockchain daar een rol in spelen, en zo
ja, hoe dan? Door deze vragen te stellen, ontstaan de scenario’s die je inzicht
en richting kunnen geven. Momenteel doen wij onderzoek naar
blockchain-toepassingen en we oefenen daar op kleine schaal mee. Onze dienstverlening
speelt zich dan ook steeds meer online af.” In scenario’s denken wil de KvK
niet alleen in haar eigen organisatie, maar ook bij ondernemers stimuleren.
Daarom ontwikkelt de KvK een keur aan digitale hulpmiddelen om ondernemers
gericht te voorzien van informatie, maar de organisatie blijft ook telefonisch
beschikbaar voor advies. Ook organiseert de KvK grote themabijeenkomsten: denk
aan de jaarlijkse Startersdag van afgelopen 5 november en Dag van de Innovatie
van 29 september. Overigens hebben dit jaar voor het eerst ruim 4000 mensen de
Startersdag thuis, online bijgewoond. Uitdaging De grootste uitdaging van de
KvK is om de ondernemers die nog niet zo met innovatie bezig zijn, mee te nemen
en te laten zien wat het hen kan brengen. Feijth: “De Online InnovatieBootcamp
is van start gegaan op 1 november. In 3 modules van 2 weken gaan we in op de
vragen ‘wat is het juiste idee’, ‘hoe pak ik het aan’ en ‘hoe breng ik het naar
de markt’? Inmiddels leren de ruim 800 deelnemers niet alleen van ons en de experts,
maar ook van elkaar. De Online InnovatieBootcamp biedt de ondernemers nieuwe
inzichten en worden zo gestimuleerd om manieren te vinden die een positief
effect kunnen hebben op hun omzet, de werkgelegenheid en uiteindelijk op onze
economie.” De Kamer van Koophandel wil het leven van ondernemers makkelijker
maken met zinvolle informatie. Op het juiste moment, objectief, altijd
toegankelijk, op maat en naar behoefte. Feijth: “Uiteindelijk willen wij de
beste onafhankelijke digitale dienstverlener worden voor ondernemend Nederland.
Met onze tools en apps willen we ondernemers ondersteunen. Zo biedt onze nieuwe
app ‘LocatieScan’ een factsheet met basisinformatie over de bevolking en
concurrentie in een gekozen gebied (gemeente of wijk), afgezet tegen het
Nederlands gemiddelde. Met onze Trendjournaals zoomen wij in op ondernemers die
met hun businessmodel op specifieke trends inspelen. Op onze website bieden wij
onder ‘Advies & Innovatie’ een wegwijzer op gebieden als samenwerking,
organisatievernieuwing, Internet of Things en big data. Via ons matchmaking
platform nlgroeit.nl worden ondernemers van ‘scale-up’ bedrijven gekoppeld aan
ervaren mentoren. En tot slot organiseren we ‘hackatons’ waarbij binnen 48 uur
concrete IT-oplossingen worden ontwikkeld voor uitdagingen die zijn aangedragen
door grote partijen.”
ONDERNEMER Jan
van Frankenhuyzen
‘Durf een game changer te zijn’ Soms leidt toeval tot baanbrekende
innovaties. Ondernemer Jan van Frankhuyzen greep in november 2011 een
stroomstoring in zij n industrieslij perij aan om spontaan met zij n medewerkers op
de spreekwoordelij ke hei te zi‑ en. Wat volgde was een brainstorm met open
vragen als ‘Waar zij n we nou echt heel goed in?’ en ‘Van welke klanten en
producten worden we gelukkig?’. Uitgerekend die sessie zou het begin zij n van
het grootste verandertraject in de geschiedenis van het bij na 60-jarige bedrij
f. Het sleutelwoord: digitalisering. Van Frankhuyzen: “Met dat voorbeeld in het
achterhoofd zou elke ondernemer eens in de zoveel tij d met zij n werknemers en
zij n klanten om de tafel moeten gaan zi‑ en en zichzelf die vragen moeten
stellen. Het lef hebben en de tij d nemen eens samen met je medewerkers goed
naar je eigen bedrij f te kij ken, aan je klanten te vragen waar zij met hun bedrij
f heen gaan en hoe jij ze daarbij kunt helpen. Door de vraag te stellen: ‘Wat zal
er gebeuren als ik stop met…?’ word je onwillekeurig gedwongen om in scenario’s
te denken. Dat geeft je inspiratie en zo ga je pas echt grote innovatieve
stappen ze‑ en met je bedrij f. Durf een ‘game changer’ te zij n! En laat de Kamer
van Koophandel je daarbij helpen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten